Menghidupkan 10 yang terakhir di bulan Ramadan

Ramadan 1436 semakin hampir meninggalkan kita semua. Bagi sesetengah orang, perasaan teruja menantikan Syawal hingga hilang kesedihan meninggalkan Ramadan yang penuh dengan kelebihan buat umat Nabi Muhammad S.A.W.

Dimanakah kita ketika ini ? Golongan yang bersedih mengenangkan Ramadan yang bakal meninggalkan kita atau golongan yang tidak sabar-sabar menantikan Syawal yang kunjung tiba.


Kita sekarang berada di dalam 10 yang terakhir. 10 yang terakhir untuk kita bersungguh-sungguh mencari dan meraih ganjaran-ganjaran yang dijanjikan oleh ALLAH kepada kita. Namun begitu, 10 yang terakhir ini juga dipenuhi dengan berbagai dugaan dan cabaran.

Di waktu inilah  kita disibukkan dengan berbagai persiapan menyambut Syawal. Diketika ini jugalah kita sibuk dengan memilih tarikh hendak pulang bercuti berhari raya. Disaat ini jugalah kita menjadi semakin menjauhi saf-saf masjid atau musolla tidak seperti ketika awal hadir Ramadan.

Bukanlah menjadi kesalahan untuk kita meraikan kehadiran Syawal namun jangan sekali kita lupa, Ramadan yang penuh dengan keberkatan dan bulan yang dilipat gandakan ganjaran bakal meninggalkan kita yang belum tentu dapat lagi kita temui pada tahun hadapan.

Carilah dan tingkatkanlah kesungguhan kita dalam mempergiatkan amal soleh dan ibadat di 10 yang terakhir ini. Banyakkan membaca Quran. Banyakkan melakukan solat-solat sunat. Lebihkan bersedekah. Banyakkan mendengar bacaan ayat suci Al-Quran. Lebihkan masa kita dalam sehari untuk diluangkan 'bersama' ALLAH.

Sama-samalah kita menjadikan Ramadan 1436 ini sebagai Ramadan yang terbaik dalam sejarah hidup kita. Dan berdoalah agar kita dapat bertemu lagi dengan Ramadan akan datang. Dan mudah-mudahan tarbiah Ramadan 1436 ini membentuk fitrah diri kita yang lebih bertaqwa kepada ALLAH.

 
Previous
Next Post »