Cermin

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Ada orang yang suka bercermin. Ada jugak yang jarang-jarang melihat cermin. Ada pula yang lansung tak peduli dengan cermin.
Kehidupan kita dengan cermin memang tidak boleh nak dipisahkan. Bagi yang mempunyai masalah penglihatan, cermin mata adalah gadjet penting bagaikan nyawa yang tak boleh terpisah dengannya.

 Bila memandu kenderaan pula, cermin pandang belakang dan cermin sisi wajib dijeling selalu bagi memastikan pemanduan selamat untuk mengelakkan bahaya yang datang dari belakang.
Ada juga yang menggunakan cermin sebagai hiasan, dijadikan pintu premis dan berbagai-bagai lagi produk untuk kemudahan dan kesenangan kita semua.
Namun cermin yang terpenting dalam kehidupan yang tidak mungkin tidak kita boleh nak abaikan adalah cermin diri.
Bukan cermin untuk bersolek merapi diri namun ianya cerminan rohani dan batin kita semua.
Berapa ramai antara kita yang sentiasa bermuhasabah diri, menghitung kelemahan dan kekerdilan diri dan mencari kesilapan diri sendiri untuk diperbaiki agar tidak dipersoalkan dihadapan Allah apabila tiba masanya nanti.
Ramainya dari kita yang mungkin sibuk mengadili kesilapan orang lain. Mungkin juga sibuk mengkritik kelemahan orang lain dan mungkin ada juga dari kita yang sibuk mencari-cari dan membongkar keburukan dan kejahilan orang lain demi memperlihatkan diri kitalah yang terbaik berbanding orang lain itu.
Apakah kita ini maksum ? Apakah kita ini sempurna ? Apakah kita ini mulia tarafnya ?
Tidak salah andainya kita menegur. Tidak jadi satu dosa juga kiranya kita menasihati orang lain. 
Cumanya jangan sesekali kita lupa tentang diri kita sendiri. Jangan merasa diri sudah sempurna. Jangan merasa diri tiada kesalahan. jangan merasa diri tidak berbuat silap.
Duduk sejenak, hitunglah diri. Cari kesalahan, kesilapan, kelemahan, kekurangan dan keburukan diri sendiri lalu bandingkan dengan kelebihan yang orang lain miliki. 
Bukannya sibuk membandingkan kelebihan diri dengan keburukan, kekurangan, kelemahan, kesilapan dan kesalahan orang lain.
Ingatlah setiap kali kita memandang cermin, memandang wajah kita yang kacak dan cantik di luaran, tanyakan pada diri kita itu apakah aku juga cantik di dalam ?
Previous
Next Post »